Diriwayatkan oleh Abdullah bin Dinar bahwa
pada satu hari dia berjalan dengan Khalifah Umar Ibn al-Khattab RA dari Medinah
menuju ke Mekah. Di tengah perjalanan mereka berjumpa dengan seorang anak
gembala, yang sedang turun dari tempat pengembalaan kambing-kambing yang
banyak. Khalifah ingin menguji sampai di mana anak gembala itu bersifat amanah.
Antara keduanya terjadi percakapan sebagai berikut:
Khalifah: Wahai pengembala, juallah
kepadaku seekor anak kambing ternakan mu ini.
Pengembala: Aku ini hanya seorang
budak/hamba.
Khalifah: Katakanlah saja nanti kepada
tuanmu, anak kambing itu telah dimakan serigala.
Pengembala berkata: Fa inalllah?” Kalau begitu
dimana Allah”.
Amat pendek jawabannya, Fainallah (Di mana Allah). Mendengar
jawaban tersebut bercucuranlah air mata Khalifah Umar RA lantaran terharu. Lalu
Khalifah pun pergi bersama-sama pengembala itu menjumpai yang empunya ternak
itu. Ditebuskannya kemerdekaan anak pengembala itu dan lalu berkata ” Dengan
kalimah ini, Fainallah, telah memerdekakan kamu di dunia ini. Semuga kalimah ini
pula akan memerdekakan kamu di akhirat kelak”.
Bagi Khalifah Allah dan bagi anggota jemaah
muslimin di kala itu umumnya pertanyaan yang sependek itu sudah cukup untuk
menggerakkan dhamir/hati, meremangkan bulu ruma.
Fa inallah? Itu sudah cukup
memancing ingatan mereka kepada bunyi jawaban seperti termaktub dalam surah
al-Hadid ayat ke 4 yang mafhumnya ” …..Dan dia(Allah) berserta kamu di mana pun kamu berada. Dan melihat
apa yang kamu perbuat” (Kitab Fikhud-dakwah).
Kisah
yang sama:
Dr. As-Sayyid Muhammmad Nuh dalam bukunya
Taujihat Nabawiyah ala’ ath-Thariq menceritkan tentang kisah seorang guru, Abu Al-Qasim
Al-Junaid dengan murid-muridnya yang mana beliau coba hendak menguji sejauh
mana keyakinan mereka tentang perasaan selalu diawasi oleh Allah SWT.
Besoknya Abu Al-Qasim memberitahu
murid-muridnya supaya pergi ke padang lapang yang sunyi sepi. Guru meminta
murid-muridnya masing-masing membawa anak seekor burung. Dan burung tersebut
hendaklah disembelih di mana-mana sahaja tempat asalkan tiada dilihat oleh
sesiapapun. Selepas burung tersebut disembelih mereka masing-masing diminta
menyerahkannya untuk dimasak dan dimakan bersama-sama.
Mereka pun berangkat ke tempat yang telah
ditetapkan. Pada keesokakan harinya murid-murid Abu Qasim pun datang dan
membawa bersama-sama mereka anak burung yang telah disembelih seperti yang
telah diperintah oleh guru mereka, Abu Al-Qasim, kecuali seorang muridnya yang
datang dengan anak burung yang masih hidup-tidak disembelihnya, lalu gurunya
pun bertanya kepadanya, "Kenapa tidak disembelih burung tersebut seperti yang
diperintah?. ”
Jawab sang murid, "Mana mungkin saya dapat menyembelih tanpa diketahui oleh sesiapa
pun."
Ketika saya hendak menyembelih burung ini, Dzat tetap bersama saya. Ketika saya naik ke bahagian atas rumah saya, saya
dapati Dzat Yang Maha Esa bersama saya. Dan jika saya pergi ke tempat yang
kosong, Dzat Yang Maha Esa juga bersama saya”
Mendengar jawaban muridnya
tersebut si guru pun bertanya kepada muridnya itu, ”Siapakah yang dimaksudkan dengan
Dzat itu?
Si murid tersebut menjawab dengan tegas, ” Allah”. Tanpa berlengah-lengah murid
tersebut dipeluk erat-erat oleh gurunya, sambil berkata kepadanya ” Engkau
benar, wahai anakku”
Document Aswaja
Posting Komentar